Megint új kéró a számítógépemnek

Utoljára 13 éve cseréltem számítógépházat, főleg azért, mert akkor terjedtek el a divatos és átgondolt házak. Előtte új géphez új házat is vettem, mert mindig volt valami technikai fejlesztés, ami miatt újat kellett venni: nem fértek el az alaplapok vagy a meghajtók, kevés volt bennük a hely.

Ezért is vetem egy Cooler Master Cavaliert. Aminek az előnyeit így foglaltam volna össze:

  • Nagy meghajtó helyből 5
  • Divatos ajtó
  • Nem sárgásfehér szín
  • USB front panelre vezetve
  • Soknak tűnő hely
  • Külön levehető jobb és bal oldali panelek!

Az elmúlt 13 évben viszont összejött egy pár újítás:

  • Üvegablak, hát az nem must have, de nagyon nehéz is ilyen nélkül házat venni.
  • Alsótáp, a tápon átmenő levegő teljesen független a házban lévőtől.
  • Cable management. Ez az egyik, ami nagyon hiányzott a régiből, nagyon nehéz volt bármit kicserélni megkeresni benne, az összes kábel be volt zsúfolva pci kártyák és a driveok közé, úgy hogy azért a processzorhűtő útjába ne kerüljenek. A most divatos tárca mögé a kábellel megoldások ezen sokat segítenek.
  • Zajtompító réteg felül, elől és az oldalpaneleken.
  • Vertikálisan szerelhető GPU tartó. Ez sem must have, de ha már van üvegablak, meg kicsit vékonyabb anyagból van a ház kerete, lehet jól fog jönni egy komolyabb kártyához.
  • Kicsit komolyabb ventilátorhelyek
  • Porszűrők a legtöbb légbeömlőn
  • És még mindig legyen 2 nagy meghajtó hely, ami manapság már nem annyira triviális.

Nézegettem egy pár házat, hogy mik felelnének meg ezeknek, plusz ugye a featureök amik megvannak a Cavalierben. A pcpartpicker elég jól lefedi, hogy melyik ház mit tud. A legjobb egy Phanteks Enthoo Primo lett volna, persze az ára bőven afelett volt amit szántam rá. Összehasonlításképpen a Cavalier 20k volt. Aztán ott a Fractal Design Define R5  ami még mindig elég drága, viszont már nehéz is hozzájutni. A későbbi verziókban meg nincs 2 nagy meghajtó hely. A Fractal Design Focus G kicsit olcsóbb, viszont nincs ajtaja. Még a Zalman Z9 Neo volt képben amire meg sok volt a panasz.

Végül egy Thermaltake Suppressor F31-et vettem. Sok feature és egy pár kompromisszum. Kb tudja azt amit szerettem volna csak nem volt fehér színben, ellentétben az összes többivel amit kinéztem. A másik hibája amire igazából nem számítottam, hogy kicsit vékony anyagból készült amire mindjárt visszatérek miért is lett gond. A legnagyobb hiba amit felhoztak ellene különböző fórumokon, hogy ez a Fractal Design R sorozat koppintása, legalábbis kívülről. Gondoltam ha ez a legnagyobb gond, akkor talán nem is akkora gond az, nekem.

Szóval a vékony anyag. Így nem tűnt gyanúsnak a dolog elsőre, mert 10kg körül van a ház üresen, igaz a Phanteks Enthoo Primo valami 18kg, de hát sokkal nagyobb is. A Fractal Design Define R5 meg majdnem pontosan ugyanilyen nehéz. A 10kg úgy jön ki, hogy a zajtompítás elég nehéz, meg az üveg is, viszont maga váz nagyon könnyű. Olyannyira vékony és könnyű, hogy egy a ház ventilátorai is berezgetik teljes fordulatszámon. Ezen mondjuk lehet segíteni azzal, hogy alacsonyabb fordulatszámon járatjuk őket. A másik gond, hogy a 7200rpm-es Toshiba P300-as sorozatú hdd rezgését is átveszi a ház, de úgy, hogy nem tudok mellette ülni, főleg úgy hogy ezt változó frekvencián teszi. Ez ellen sajnos nem tudok egyelőre védekezni. Amíg nincs jobb ötletem, az egyik opció, hogy nem használom, a másik, hogy kikapcsoltatom windows-zal amikor idle.

És akkor a végére még egy kis apró negatívum, amit mondjuk tudtam előre, úgyhogy nem számolom a rossz meglepetések közé. Csak 3 hdd hely és 2 nagy meghajtó hely van. Igaz lehetne bővíteni, de csak akkor, ha sikerül kiegészítő alkatrészeket szerezni hozzá, úgy még lenne plusz 8 hdd hely:

  • A tálca mögött van 3 hely, de ehhez kell 3 db tálca, amibe hdd-ket lehet szerelni. Alapban adnak hármat, de azt vagy itt használod vagy a ketrecben.
  • Lehet betenni még egy ketrecet 3 hellyel. Ekkor elveszíted a hosszú GPU opciót és előre sem teheted a vízhűtés radiátorát.
  • És lehet venni a tápra is takarólemezt amire 2 ssd-t lehet rögzíteni.
  • Ezen felül még csak lyukak sincsenek tálca nélküli rögzítéshez.

Összeségében remélem ez egy future proof megoldás, és elleszek vele 13 évig. Ki tudja milyen számítógépek lesznek akkor? Azért azt érdemes tudni, hogy az utóbbi 10 évben túl nagy dolgok nem történtek legfeljebb csak GPU fronton. De kb minden ugyanakkora mint 10 éve, és a GPU kivételével talán csak az ssd-k hoztak desktop fronton óriási áttörést a sebességben. Azok meg méretben kisebbek lettek és lassan helyet sem hdd helyet sem fognak foglalni. Talán nincs is olyan alkatrész az alaplapok mögé szerelt ssd-k kivételével amit ne tudtam volna gond nélkül berakni a Cavalierbe.

 

Kategória: Uncategorized | Közvetlen link a könyvjelzőhöz.

Hozzászólás